OM SANNINGEN SKA FRAM..

Hallå. Man kan väl säga att jag lagt bloggen på is ett tag? Haha, närmare tio månader sen sist. Men det har kliat i fingrarna ett tag. Och sen sist har jag hunnit med att gå balen, ta studenten, varit utomlands, varit på Bråvalla festivalen, varit på lite roadtrips. Annars lever jag i nuläget ett rätt så oglamouröst liv, medans alla andra jobbar går jag hemma, söker jobb. Väldigt drygt må jag säga och jag hoppas hoppas hoppas att jag snart också kommer ut i arbetslivet och kan klara mig lite mer på egna ben. 
Lite lyckliga stunder i livet i form av bilder:

Måste erkänna att balen var snäppet roligare än studenten ;-).
 
Men det har också hänt en hel del på vägen. Mycket som jag valt att inte berätta för vem som helst, just av den enkla anledningen att jag till en början skämdes, för något som jag egentligen inte borde och som inte är mitt fel. Jag har fått många frågor, och hört folk som undrar runt om i samhället vad jag nu för tiden håller hus, att folk inte sett mig i samhället på länge etc. Den frågan har varit lite svår för mig att besvara, just för att jag vet att jag måste dra hela den långa historian igen, och jag är trött på det. Sen vet jag att det går en hel del rykten, i vårat lilla samhälle sprider sig sådant fort. Så nej, jag bor längre inte i Tranemo hos min pappa. Min egna pappa, valde att slänga ut mig. Han har ett allvarligt missbruk som har varit svårt för mig, och även andra att hantera. Det finns en hel del skit som ligger bakom. Men även om man många gånger försökt hjälpa, försökt finnas där men inte fått samma tillbaka så orkar man tillslut inte längre. Detta har pågått ända sen jag var liten, och det har varit tufft många gånger. Jag har krupit in i mitt egna lilla skal många gånger, för jag har varit rädd. Rädd för sanningen. Men jag är så jävla trött på att hela tiden blunda för problem. Och jag är trött på rykten som sprids, att vissa fått en skev bild av mig pga något dom hört. Men när någon har ett missbruk eller diverse allvarliga problem så är det lätt att skylla på andra.  

Jag och mina lillasystrar har inte någon kontakt med våran pappa just nu, och mina systrar har egentligen inte haft det på flera år. Han och jag har heller aldrig haft en bra relation till varandra tyvärr, en sådan där dotter -och pappa relation. Han har helt enkelt valt att prioritera annat i livet än familj. Och det svider. Jag valde inte det här, och jag räknade heller inte med att bli lämnad av en människa som är av samma kött och blod. Inget barn ska känna sig övergiven av en förälder, för det är inte de vi väljer. Man växer upp med tron på att de två människor som valt att skapa en ska vara ens trygghet livet ut. Tyvärr är det inte så i allas fall.
Alltihop har påverkat mig i livet, jag har under en tid känt oro, känt mig ledsen, känt mig otroligt sviken och lämnad. Och det är med en klump i magen som jag talar om allt det här, för jag vet inte riktigt vad folk ska tycka. Fastän att jag VET att jag inte gjort något fel. Jag är antagligen fortfarande rädd för sanningen. Vi lever i ett land där vi har rätt till yttrandefrihet, vi har rätt till att känna, tycka och tänka hur vi vill.
Ibland har jag till och med trott att jag inbillat mig att jag känner som jag gör, att det var helt okej att det som pågick hemma var okej en stund, eller att det inte var så farligt att ens förälder väljer att inte bry sig om sina barn. Ibland har jag bara ryckt på axlarna och tänkt att "det är sånt som händer" eller "jag är inte ensam, det finns folk som säker har det ännu värre". Men det förändrar inte att jag känner som jag gör. Vi är inte mer än bara människor. Men jag vet idag att det bara var ett sätt för mig att dölja verkligheten bakom dörrarna. Det var ett sätt för mig att skjuta bort känslor och tankar. Men det var fel. Och någon gång når man den gränsen att man inser att man är inte konstig eller dum för att man känner som man gör. För det är inte konstigt att jag känner mig sårad, oälskad och lämnad när ens pappa gör så? Allt för många dövar känslor och blundar för problem, men jag är trött på det nu.
Jag vill också nämna att jag talar inte om detta för att hänga ut honom, eller att folk ska tycka synd om mig eller att jag söker någon slags uppmärksamhet, för så är absolut inte fallet. Utan enbart för att jag vill berätta sanningen, verkligheten som man gärna blundar för oftast. Men jag är trött på att gömma mig. För det är mycket som jag burit med mig men som ingen egentligen har sett eftersom alla har trott att allting varit frid och fröjd.

När mina föräldrar skildes för 7-8 år sedan valde jag inte flytta med mamma till Dalsland. Ibland ångrar jag det. Jag fick känna mig vuxen ganska fort och ta ansvar för mig själv tidigt. Jag lämnade min största trygghet i livet, min mamma, när jag egentligen var alldeles för ung, när jag egentligen behövde henne som mest.
Men jag är så otroligt tacksam över att min mamma alltid har funnits där för mig, att hon visat att hon brytt sig om mig, att hon alltid haft en vilande axel när det varit stormigt i livet, att hon alltid gett mig kärlek, och framför allt att hon aldrig lämnat mig. Jag är också tacksam över att jag har min mormor och morfar att bo hos, utan dom vet jag inte vart jag hade tagit vägen riktigt.
Man ska våga stå för sitt mående i livet, och det gör jag idag. Även om saker och ting ser ut som de gör så har jag alltid försökt göra det bästa av allt, även om jag ibland har velat gräva ner mig under jorden.
Pappa kommer alltid att vara min pappa. Men man blir inte en pappa genom att bara skapa en människa, utan man blir det när man börjar ta ansvar.

Jag har fått sagt de jag velat och om folk vill döma mig så är det bättre att ni gör de ut ifrån mina ord än ifrån rykten. Jag förstår om folk har frågor, men då är det bara att fråga mig istället.
Så ta hand om varandra där ute. Människor behöver kärlek. Puss och kram!
Allmänt, tankar/åsikter | |
#1 - - Anonym:

Älskade syster❤️😘//nora

Svar: älskar dig<3
Nellie Johansson

#2 - - Faster:

Fint skrivet älskade älskade Nellie! Jag finns här för dig! Älskar dig!!! Puss

Svar: Tack underbara du, älskar dig!! puss
Nellie Johansson

#3 - - Syster Thelma:

Älskade syster❤️
Fint skrivet, saknar er där hemma redan😘❤️

Svar: Och jag saknar dig älskade du!<3
Nellie Johansson

#4 - - Anonym:

❤❤❤Kram

#5 - - Anonym:

Ord är överflödiga 💖älskar dig du är en av mina allra finaste änglar💖.

#6 - - Anonym:

Det är starkt att du vågar gå med det här på din blogg! Känner igen mig en del och det är skönt att veta att jag inte är ensam. Har aldrig pratat med dig men efter att fått växa upp med en pappa som har missbruk så vet jag att du är stark ändå. Lycka till med allt! :) / Michaela Magnusson

#7 - - Anonym:

Det är starkt att du vågar gå med det här på din blogg! Känner igen mig en del och det är skönt att veta att jag inte är ensam. Har aldrig pratat med dig men efter att fått växa upp med en pappa som har missbruk så vet jag att du är stark ändå. Lycka till med allt! :) / Michaela Magnusson

#8 - - Fillan❤️:

Älskade Nellie! ❤️
Du är en av de starkaste människor jag känner, allt du gått igenom ska du inte behöva gå igenom. Din pappa älskar dig men han visar det inte som han borde! Du vet att jag alltid har och kommer alltid att finnas vid din sida med allt du behöver! Min dörr står alltid öppen för dig, några meter ifrån dig och det vet du❤️ Våran fina nellsan, håll huvudet högt och lägg tid och tankar på det som är viktigt, lägg ingen tid på den skit som snackas i samhället det är bara du som vet/visste sanningen, stolt att du berättar vad som tynger dig❤️ Älskar dig nu och för evigt min barndomsvän😘❤️
PS. Kom förbi imorgon? ❤️

Svar: Älskade du! Jag hade aldrig klarat allt själv, mycket är tack vare er allihopa. Och jag finns alltid för dig ska du veta! Älskar dig min fina vän <3.
Kikar nog förbi en stund (ska dock iväg vid fem) puss!
Nellie Johansson

#9 - - Amanda Ekström:

Tycker det är så klokt det du skriver om att du har skämts men att det inte är någonting som är ditt fel. Jag känner igen det där. Jag vet hur det känns att dölja och hålla undan i rädsla för att andra ska döma. Och det är så sant att det inte är ditt fel! Du har kommit långt som har insett det!

Jag kan tänka mig att det sveket av en förälder känns fruktansvärt och otryggt. Tänker på dig. <3

Men det här fixar du. :) Om vi människor bara visste vad vi andra har upplevt skulle vi nog se på varandra med andra ögon och en annan respekt. :) I framtiden kommer du nog vara glad att det som har hänt, faktiskt har hänt. Det är inte alla som har turen att få växa sig så starka när de är så unga som dig. Nu klarar du vad som helst.

Kram på dig Nellie. :)

Svar: Håller med dig fullt ut! Ibland kommer man till den punkten då man är trött på att leka att allt är bra och allt ska se så fint utåt. Allt blir bara fel och man lever i något som egentligen inte finns. Man måste våga acceptera den riktiga verkligheten. Och jag håller med dig, att om andra visste, eller om andra också vågade prata om saker de gått igenom så tror jag också att man skulle se på varandra med andra ögon :).
Kram till dig Amanda!
Nellie Johansson

#10 - - åsa:

Hamnade av en slump här på din blogg, och jag vill bara skriva att det är enormt starkt av dig att skriva om din pappas missbruk...
Och hur svårt det ibland än kan vara, så är missbruk en sjukdom, en svår och förjävlig sjukdom.
Och du gör helt rätt i att sluta dölja problemen, utan var ärlig och sluta försvara din pappa.

Det finns många stödgrupper för anhöriga till missbrukare, och det kanske skulle vara ngt för dig?
Kolla om det finns nån Al-Anon grupp på din ort (det är en stödgrupp för anhöriga till missbrukare) Och finns det inte nån sån grupp där du bor, kontakta en AA eller NA grupp, så kan dom säkert hjälpa dig att hitta rätt hjälp till dig....
Bara ett tips, kan vara skönt att få veta att man inte är ensam och sen kanske få lite stöd och hjälp.
Lycka till!

Svar: Tack för din kommentar!
Jag är glad att jag kommit över den biten då jag vågar blotta sanningen och slippa att försvara och alltid varit den som tassat på åt och låtit andra tala.

Ja jag vet jag har kollat lite på detta :-) jag har ännu inte bestämt mig. Jag har många att kunna prata med i min närhet vilket känns bra, men absolut det är ett alternativ att kunna få höra på andra som varit med om samma.
Mvh Nellie
Nellie Johansson

#11 - - Micaela:

Läste din kommentar på tyras.se!
Starkt av dig att dela med dig, hoppas du känner dig tryggare och omringar dig med personer som kan visa att du förtjänar mycket bättre! Kram

Svar: Åh tack det värmer att få höra.
Absolut det känns som att en sten har lättat från mitt hjärta och jag är otroligt tacksam över de människor som finns i mitt liv som visar omtanke och kärlek!
Kram
Nellie Johansson

#12 - - Anonym:

Jag såg till kommentar på Elins video och redan då så såg man att du är en väldigt stark människa. <3

Svar: Tusen tack<3<3
Nellie Johansson

Upp